Waterstof in de scheepvaart
Net als andere industrietakken moet ook de scheepvaart zijn CO2-uitstoot beperken en rond 2050 CO2-neutraal varen. Dat betekent dat stookolie, diesel en LNG vervangen moeten worden door waterstof, methanol of biobrandstoffen. Dankzij miljoenensubsidies komen projecten als Sh2ipdrive, MENENS en Condor met innovaties en veelbelovende projecten. Begin 2023 gaan de eerste emissieloze schepen op waterstof varen.
De scheepvaart is wereldwijd verantwoordelijk voor 2,9 procent van alle CO2-uitstoot. De Nederlandse binnenvaartvloot telt zo’n 5.000 schepen. Vorig jaar meerden 34.700 zeeschepen aan in Nederlandse havens. De zee- en binnenvaart stoot volgens het CBS jaarlijks 7,6 miljard kilo CO2 uit, 4,4 procent van de totale uitstoot. Net als de luchtvaart, bleef de scheepvaart lang buiten schot als het om internationale klimaatmaatregelen ging, maar daar kwam tijdens de top in Parijs verandering in. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) ging, mede onder druk van de Europese Unie, overstag en gaat de uitstoot van schepen fors verminderen. In elk geval met 70 procent in 2050 en daarna nog verder. Ook valt de sector vanaf 2024 net als andere industrieën onder het Europese emissie handelssysteem (ETS) en moet ze in de EU gaan betalen voor de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen.
Een van de veelbelovende nieuwe brandstoffen voor schepen is waterstof. Hoewel groene waterstof nog niet voorhanden is. (zie pagina over soorten waterstof) Volgend jaar gaan in Nederland de eerste binnenvaartschepen ter wereld op grijze waterstof varen.