Er is een trend om steeds meer met elektrisch aangedreven voertuigen te rijden. Elektrisch aangedreven personenauto’s hebben zo hun voordelen. Tot 2025 hoeft er bij aankoop geen BPM te worden betaald en is er een flinke subsidie beschikbaar. Ook voor tweede hands auto’s. Laden kan thuis zonder kosten als je voldoende zonnepanelen hebt. De batterij kan ook als energie-opslag dienen voor de woning.

Nadeel is echter dat de batterij in de auto steeds moet worden opgeladen en dat de actie radius beperkt is ten opzichte van een diesel- of benzineauto. Ook loopt de actie radius terug zodat de batterij steeds vaker moet worden geladen. De meeste fabrikanten garanderen echter dat de capaciteit na acht jaar niet slechter dan 70% van de nieuwe batterij wordt.
In de winter zal de capaciteit van de batterij lager zijn dan in de zomer en verbruikt de elektrische verwarming ook nog energie.
In de zomer is de capaciteit van de batterij wel hoger maar dan gebruikt de airco weer extra energie.
Hieronder een aantal auto’s op een rij:

MerkTypeBatterij capaciteitActieradiuskWh/100 km
Mercedes BenzEQS108 kWh731 km14,8
TeslaModel S100 kWh652 km15,3
FordMustang Mach-E Extended Range RWD98 kWh610 km16,1
TeslaModel 3 Long Range75 kWh602 km12,5
VolkswagenID.3 Pro S77 kWh553 km13,9
Polestar2 Long Range Single Motor78 kWh542 km14,4
TeslaModel Y Long Range??533 km??
KiaEV677,4 kWh of 58 kWh528 km/394 km14,7 / 14,7
PorscheTaycan83,7 kWh485 km17,3
HyundaiKona Electric64 kWh48413,2

Als je zonnepanelen hebt loont het de moeite om de auto thuis op te laden. Dat is dan nagenoeg gratis.
Onderweg kan er geladen worden met een pas van een provider. De tarieven liggen dan rond de € 0,40 per kWh. Er kan ook geladen worden met een snellader wat dan een prijs heeft van ca. € 0,80 of hoger. (prijspeil nov. 2022)