Er is een trend om steeds meer met elektrisch aangedreven voertuigen te rijden. Elektrisch aangedreven personenauto’s hebben zo hun voordelen. Tot 2025 hoeft er bij aankoop geen BPM te worden betaald en is er een flinke subsidie beschikbaar. Ook voor tweede hands auto’s. Laden kan thuis zonder kosten als je voldoende zonnepanelen hebt. De batterij kan ook als energie-opslag dienen voor de woning.
Nadeel is echter dat de batterij in de auto steeds moet worden opgeladen en dat de actie radius beperkt is ten opzichte van een diesel- of benzineauto. Ook loopt de actie radius terug zodat de batterij steeds vaker moet worden geladen. De meeste fabrikanten garanderen echter dat de capaciteit na acht jaar niet slechter dan 70% van de nieuwe batterij wordt.
In de winter zal de capaciteit van de batterij lager zijn dan in de zomer en verbruikt de elektrische verwarming ook nog energie.
In de zomer is de capaciteit van de batterij wel hoger maar dan gebruikt de airco weer extra energie.
Hieronder een aantal auto’s op een rij:
Merk | Type | Batterij capaciteit | Actieradius | kWh/100 km |
Mercedes Benz | EQS | 108 kWh | 731 km | 14,8 |
Tesla | Model S | 100 kWh | 652 km | 15,3 |
Ford | Mustang Mach-E Extended Range RWD | 98 kWh | 610 km | 16,1 |
Tesla | Model 3 Long Range | 75 kWh | 602 km | 12,5 |
Volkswagen | ID.3 Pro S | 77 kWh | 553 km | 13,9 |
Polestar | 2 Long Range Single Motor | 78 kWh | 542 km | 14,4 |
Tesla | Model Y Long Range | ?? | 533 km | ?? |
Kia | EV6 | 77,4 kWh of 58 kWh | 528 km/394 km | 14,7 / 14,7 |
Porsche | Taycan | 83,7 kWh | 485 km | 17,3 |
Hyundai | Kona Electric | 64 kWh | 484 | 13,2 |
Als je zonnepanelen hebt loont het de moeite om de auto thuis op te laden. Dat is dan nagenoeg gratis.
Onderweg kan er geladen worden met een pas van een provider. De tarieven liggen dan rond de € 0,40 per kWh. Er kan ook geladen worden met een snellader wat dan een prijs heeft van ca. € 0,80 of hoger. (prijspeil nov. 2022)